
Ondernemend Grootegast is een vereniging met meer dan zestig leden. Opgericht in 1936 als Handelsvereniging en in 2017 verder gegaan onder de naam Ondernemend Grootegast. Het bestuur bestaat bij voorkeur uit vijf leden. Momenteel vormen Mark Moes en Marijke Koopmans het bestuur.
Bepaalde taken binnen de vereniging worden door leden uitgevoerd, zoals notuleren tijden de ALV, Kerstkaarten versturen, barbecue organiseren. Ook zijn er binnen OG werkgroepen. Relevante info hierover lees je op de pagina Samenwerken.
Als lid van OG kan je ook gebruik maken van bepaalde diensten zoals advies en activiteiten van VNO-NCW. Binnen de vereniging wordt regelmatig een nieuwsbrief verzonden naar de leden.
Het Bestuur
Het bestuur van OG is momenteel onderbezet. We zijn op zoek naar versterking!
Om helderheid te geven over de functies in het bestuur en de inzetbaarheid, hebben wij dat voor je op een rij gezet. Heb je hier vragen over of wil je eens praten over een bestuursfunctie neem dan contact op met Mark of Marijke.
Voorzitter
Als voorzitter ben je het gezicht van de vereniging. Je draagt zorg voor de algemene leiding van het bestuur en vertegenwoordigt de vereniging in de samenwerking met externe partijen. Samen met je collega-bestuursleden start en begeleid je projecten, activiteiten en evenementen ter bevordering van het ondernemersklimaat in Grootegast.
Eén van de taken is bijvoorbeeld het onderhouden van contacten met Gemeente Westerkwartier, om de voortgang van bepaalde projecten te bespreken en nieuwe wensen onder de aandacht te brengen. Ook heb je regelmatig nauw contact met de leden van Dorpsbelangen en Dorpsvermaken en werk je samen om gezamenlijke projecten, zoals bijvoorbeeld de dorpswebsite, ten uitvoer te brengen.
Wat verwachten wij:
- Je hebt goede communicatieve vaardigheden en bent in staat mensen te motiveren en inspireren
- Je hebt (enige) ervaring in leidinggeven en bent in staat het overzicht te behouden
- Je hebt affiniteit met lokale ondernemers en kennis van het regionale ondernemersklimaat
Wat krijg je terug:
- De kans om een verschil te maken voor ondernemers in jouw regio
- Uitbreiding van jouw netwerk en samenwerking met tal van organisaties, ondernemers en relaties
- Veel (extra) ervaringen in het leiden van een heel diverse organisatie
Tijdsbesteding:
Afhankelijk van de agenda en betrokkenheid, gemiddeld 2-3 uur per week. Dit kan fluctueren afhankelijk van lopende projecten, evenementen of vergaderingen. We vergaderen ééns per maand, bij voorkeur in de loop van de middag.
Penningmeester
Als penningmeester ben je verantwoordelijk voor het financieel beheer en toezicht van de vereniging. Je zorgt ervoor dat de financiële positie van de vereniging gezond blijft, beheert de begroting en adviseert het bestuur over financiële zaken. Ook draag je, samen met het administratiekantoor, zorg voor de facturatie.
Wat verwachten wij:
- Je bent gestructureerd en nauwkeurig in financiële administratie en communicatief vaardig in het uitleggen van financiële informatie
- Je hebt basiskennis van Snelstart en Office-programma’s
- Je hebt affiniteit met lokale ondernemers en kennis van het regionale ondernemersklimaat
Wat krijg je terug:
- De kans om een verschil te maken voor ondernemers in jouw regio
- Uitbreiding van jouw netwerk en samenwerking met tal van organisaties, ondernemers en relaties
- Veel (extra) ervaringen in het financiële beheer van een heel diverse organisatie
Tijdsbesteding:
Afhankelijk van de agenda en betrokkenheid, gemiddeld 2-3 uur per week. Dit kan fluctueren afhankelijk van lopende projecten, evenementen of vergaderingen. We vergaderen ééns per maand, bij voorkeur in de loop van de middag.
Secretaris
Als secretaris ondersteun je de vereniging door administratieve en communicatieve taken, zoals het bijhouden van het ledenbestand. Ook bewaak je de voortgang van processen, onderhoud je de interne en externe communicatie en zorg je voor een correcte verslaglegging. Samen met de voorzitter bereid je de vergaderingen voor.
Wat verwachten wij:
- Je hebt een sterk organisatorisch vermogen, oog voor detail en goede communicatieve en schriftelijke vaardigheden
- Vaardigheden in het beheren van diverse online-omgevingen is een pre
- Je hebt affiniteit met lokale ondernemers en kennis van het regionale ondernemersklimaat
Wat krijg je terug:
- De kans om een verschil te maken voor ondernemers in jouw regio
- Uitbreiding van jouw netwerk en samenwerking met tal van organisaties, ondernemers en relaties
- Veel (extra) ervaringen in het organisatorisch beheer van een heel diverse organisatie
Tijdsbesteding:
Afhankelijk van de agenda en betrokkenheid, gemiddeld 3-4 uur per week. Dit kan fluctueren afhankelijk van lopende projecten, evenementen of vergaderingen. We vergaderen ééns per maand, bij voorkeur in de loop van de middag.

Marijke Koopmans, voorzitter

Penningmeester (vacature)

Mark Moes, secretaris
Lidmaatschap
Het lidmaatschap wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd en de contributie bedraagt €250,- per jaar.
Lid worden?
Via onderstaande knop kan je het inschrijfformulier invullen.
Ondernemend Grootegast is ook lid van VNO-NCW
Agenda
- Kennis avond over de RIE en BHV op 25 februari 2025 in café de Klap.
- ALV op 24 maart (locatie nog niet bekend)
Over andere bijeenkomsten wordt later gecommuniceerd.
